Tidöavtalet

Samlat ansvar och intensifierat arbete för återvändandeverksamhet

Sveriges riksstadsbyggnad

Samlat ansvar och intensifierat arbete för återvändandeverksamhet

 

Förslagets formulering i Tidöavtalet

1) Migrationsverket, Polismyndigheten, Skatteverket och Kriminalvården ska ges ett förstärkt uppdrag att samverka när det gäller återvändandeverksamheten, och resurser för detta ändamål om så behövs.

2) Ett arbete ska genomföras för att prioritera och stärka återvändandeverksamheten i övrigt, bl.a. genom att se över myndigheternas ansvarsfördelning. Antalet förvarsplatser ska öka och kompletteras med alternativ om elektronisk eller annan övervakning av personer som väntar på verkställighet. Säkerheten på Migrationsverkets förvar ska öka, bl.a. genom stärkta möjligheter att visitera intagna, kontrollera besök och genomsöka bostadsutrymmen.

Kompletterande åtgärder för personer som fått avslag men inte tagits i förvar bör i övrigt innefatta införandet av en boendeskyldighet som innebär restriktioner för den enskilde från att röra sig fritt. Den enskilde kan bl.a. behöva anmäla sig flera gånger om dagen eller infinna sig på boendet mellan vissa klockslag.

 

Vad händer med förslaget?

  • Den 29 juni 2023 fick Migrationsverket i uppdrag av regeringen att införa återvändandecenter för asylsökande som har fått ett beslut om att lämna landet. I december 2023 lämnade Migrationsverket en rapport till regeringen om arbetet med att införa återvändandecenter. På Migrationsverkets hemsida kan du läsa mer om återvändandecenter.
  • Den 10 augusti  2023 tillsattes en utredning med uppdrag att göra en översyn av hela regelverket om förvar i utlänningslagen. Den 10 januari 2024 delredovisades den del av uppdraget som berör utökade möjligheter att visitera förvarstagna och söka igenom deras rum och tillhörigheter samt uppdraget om möjligheten att förordna väktare vid transporter och bevakning (SOU 2024:5). Asylrättscentrum har skrivit ett remissvar där vi kommenterar de förslag som utredningen hittills har lämnat. Resterande uppdrag ska redovisas av utredningen den senast den 17 februari 2025.
  • I november 2023 meddelade Migrationsverket att samarbetet med Polisen och Kriminalvården fördjupas genom att medarbetare från Polismyndigheten och Kriminalvården tillfälligt flyttat in i Migrationsverkets lokaler i syfte att öka återvändandet.

Asylrättscentrums analys

Flera förslag under denna punkt kommer att innebära ett behov av lagändringar. Detta då åtgärderna innebär restriktioner av personers rörelsefrihet och rätt till privatliv. Det ska bland annat se över om personer ska kunna tas i förvar vid fler situationer än idag. Att placeras i förvar innebär att man vistas på ett låst boende som Migrationsverket ansvarar för, tills beslutet om avvisning eller utvisning går att genomföra.

Asylrättscentrum vill understryka att förslagen i Tidöavtalet rör allvarliga inskränkningar i personers rörelsefrihet och rätt till privatliv. En tvångsåtgärd måste stå i proportionalitet till personens rätt till rörelsefrihet och privatliv och får inte vara i strid med Sveriges internationella åtaganden.

Asylrättscentrum ser risker med lagstiftningsändringar som inskränker personers rörelsefrihet och rätt till privatliv. Vi vill poängtera att det i huvudsak inte rör sig om personer som är kriminella utan personer som har flytt från sina hemländer för att söka skydd i Sverige, och därmed är en mycket utsatt grupp. Åtgärder som föreslås, och de proportionalitetsbedömningar som behöver göras, måste ta hänsyn till detta. Det finns risk att eventuella lagändringar kommer att påverka barns rättigheter och det är därmed viktigt att utreda att korrekt hänsyn tas till barns bästa.

Asylrättscentrum ser att många i dagsläget är förvarstagna utan att det leder till verkställighet av utvisningsbeslutet. Att myndigheterna arbetar aktivt med verkställigheten är en del av bedömningen av om det finns grund för förvar. Ändras inget i möjligheterna till verkställighet av utvisningsbeslut finns det risk för att ökade tvångsmedel inte ökar mängden verkställda beslut om utvisning utan enbart ökar mängden personer som är förvarstagna eller på annat sätt har sin rörelsefrihet och rätt till privatliv inskränkt.

Läs gärna mer om våra synpunkter i det remissvar vi lämnat in med anledning av de lagändringar som föreslagits i delbetänkandet Förbättrad ordning och säkerhet vid förvar (SOU 2024:5).

 

Denna text uppdaterades senast: 2024-08-14.